4 Srp

Letiště Berlín Brandenburg (BER) – letenky, doprava a parkování

V následujících částech tohoto článku se podíváme na klíčové aspekty letiště, od jeho technických specifikací, přes služby nabízené cestujícím, až po parkování u letiště. Prozkoumáme, jak BER překonalo výzvy a stalo se jedním z nejmodernějších letišť na světě, přičemž si zachovalo jedinečný německý charakter a efektivitu. Připojte se k nám na této fascinující cestě za poznáním jedné z nejvýznamnějších bran do Evropy.

Letiště Berlín Brandenburg (BER)

Mezinárodní letiště Berlín-Brandenburg Willy Brandt, známé pod mezinárodními kódy (IATA : BER , ICAO : EDDB), se rozkládá v oblasti Schönefeld na jižním okraji Berlína. Je pojmenováno na počest Willyho Brandta, který působil jako starosta Západního Berlína a kancléř Spolkové republiky Německo. Nachází se 18 km na jih od centra Berlína a sousedí s původním areálem letiště Schönefeld, bylo vybráno, aby nahradilo dosluhující letiště Berlín-Tegel a Schönefeld a stalo se hlavním leteckým uzlem pro služby Berlína a Brandenburga, regionu s populace přesahující 6 milionů lidí. I když letiště Schönefeld bylo začleněno do nového letiště jako „terminál 5“ na dočasné bázi.

S odhadem ročního provozu 34 milionů cestujících by se letiště Berlín-Brandenburg zařadilo mezi nejfrekventovanější letiště v Německu, předčilo by tak letiště v Düsseldorfu a umístilo by se mezi patnácti nejvytíženějšími letišti v Evropě.

Oficiálně bylo letiště otevřeno 31. října 2020, čímž došlo k definitivnímu ukončení provozu na letištích Tegel a Schönefeld, která již nesplňovala současné požadavky. Plánované otevření v říjnu 2011 se však neustále odkládalo z důvodů problematického plánování, výstavby, správy a korupčních skandálů. Po získání provozní licence v květnu 2020 bylo možné letiště oficiálně zprovoznit na konci října téhož roku.

Letová ukázka provedená Airbusem A320-200 na Berlin Air Show.

Destinace dostupné z berlínského letiště

Z letiště Berlín Brandenburg se můžete dostat do 130 destinací v 52 zemích. Těchto 10 oblíbených destinací představuje atraktivní mix evropských měst s bohatou historií, kulturním dědictvím a obchodními příležitostmi, a dále zahrnují i některé klíčové mezinárodní uzly.

  • Frankfurt (Lufthansa – doba letu 1:15 hod)
  • Amsterdam (EasyJet, KLM – doba letu 1:30 hod)
  • Mnichov (Lufthansa – doba letu 1:10 hod)
  • Curych (EasyJet, Swiss- doba letu 1:30 hod)
  • Paříž (Air France, EasyJet, Transavia, doba letu 1:50 h)
  • Kodaň (EasyJet, Eurowings, norský, SAS – doba letu 1:05 hod)
  • Dublin (Aer Lingus, Ryanair – doba letu 2:30 hod)
  • Helsinky (Eurowings, Finnair – doba letu 1:55 hod)
  • Tel Aviv (Bluebird Airways, easyJet,El Al,Israir,Ryanair – doba letu 4:05 hod)
  • Barcelona (EasyJet, Ryanair, Vueling doba letu – 2:35 hod

Letové řády letiště Brandenburg (BER)

Letové řády, které skýtají nejrůznější druhy letových spojů jako jsou pravidelné linky, charterové lety nebo sezónní spoje si můžete prohlédnout zde.

Ukázka odletového řádu z letiště Berlín Brandenburg.

Noční spoje

Na tomto letišti se s pozdními nočními lety moc nesetkáme. Většina odletů a příletů se zde odehrává mezi 6:00-23:30.

Jak se dostat z Prahy nebo Berlína na letiště Berlín Brandenburg?

  • Autem z Prahy:
    • Cesta na letiště Berlín Brandenburg autem je nejsvižnější možností, přičemž vzdálenost 329 km z Prahy po dálnici lze zvládnout za méně než čtyři hodiny, ovšem s ohledem na aktuální stav na silnicích.
  • Vlakem z Prahy:
    • Pokud preferujete cestování vlakem, České Dráhy poskytují spojení z Prahy na letiště Berlín s cenami okolo 850 Kč, což zahrnuje změnu vlaku ve středu města. Odjezdy z Prahy jsou nastaveny každé dvě hodiny během dne s výjimkou nočního období a celková doba cesty včetně přestupu činí 5,5 hodiny. Tento vlak také zastavuje ve stanicích Ústí nad Labem a Děčín, což jej činí ideální volbou pro cestující z regionu severních Čech. Doporučuje se zakoupit jízdenky online několik týdnů předem přímo na webu dopravce. Studentům je nabízena sleva při předložení ISIC karty.
  • Autobusem z Prahy:
    • Nejekonomičtější způsob dopravy na letiště v Berlíně zajišťují autobusové služby jako Flixbus nebo RegioJet. U Flixbusu existuje možnost využití přímých linek přímo na letiště, i když častěji může být nutné vystoupit ve středu města a poslední úsek cesty absolvovat městskou hromadnou dopravou v Berlíně. Cesta přímým spojem Flixbusu z Prahy na letiště trvá 4 hodiny a stojí přibližně 750 Kč. Na druhou stranu, služba RegioJet nabízí přepravu do centra Berlína během 4,5 hodiny za cenu okolo 590 Kč.

Doprava z Belína

  • Auto:
    • Terminál 1 a 2: K hlavním terminálům 1 a 2 se dostanete přes sjezd z dálnice A113 Berlín-Braniborsko.
    • Terminál 5 (v současné době není v provozu): Při příjezdu z dálnice  musíte sjet na sjezd Schönefeld-Süd. Pokud přijedete po silnici B96a, přijedete přímo k terminálu.
  • Vlaky:
    • Regionální vlaky a linky S-Bahn S9 a S45 poskytují pohodlnou dopravu z berlínského centra na letiště. V nočních hodinách lze využít vlak RE8 (z Hauptbahnhof).
  • Autobusové linky:
    • K dispozici jsou také autobusové linky (X7, X71, 263, 734, 735) pro dopravu na letiště. Pro noční přepravu slouží autobusy N7 (z Rudow) a N60 (z Alexanderplatz).

Dostupné služby na letišti

Letiště Berlín Brandenburg nabízí celou řadu služeb a obchod. My se zde blíže podívá na některé z nich.

Obchody a restaurace

Na Terminálu 1 je řada obchodů a restauračních zařízení ve veřejných i bezpečnostních prostorách. Srdce je ústřední Tržiště přímo za bezpečnostní kontrolou Terminálu 1, kde sídlí přibližně 25 různých obchodů. Nachází se v sousedství galerie, kde si můžete pochutnat na řadě jídel Food Court. Kromě různých dalších obchodů a restaurací jsou pro vás ve veřejné části Terminálu 1 otevřeny 24 hodin denně 7 dní v týdnu REWE a Kamps.

Terminál 2 také nabízí širokou škálu nákupních a restauračních služeb. Většina věcí se zde nachází přímo za bezpečnostní kontrolou. Připravte se na překvapení.

Odpočiňte si před odletem v jednom ze dvou salonků na Terminálu 1.

  • Bufet s teplými a studenými jídly a nápoji
  • Útulné posezení a pracovní stanice
  • Exkluzivní pult kontroly pasů
  • Samostatně rezervovatelná konferenční místnost
  • Sprchové zařízení
  • Pohled na zástěru
  • Bufet s teplými a studenými jídly a nápoji
  • Útulné posezení a pracovní stanice
  • PROSTOR VYHRAZENÝ PRO KOUŘENÍ
  • Samostatně rezervovatelná konferenční místnost
  • Sprchové zařízení

Parkování u letiště

Na terminálech 1 a 2 na vás čeká pět moderních parkovišť a tři přízemní parkoviště. Všechna parkoviště jsou vybavena sociálním zařízením i světlými schodišti a výtahy pro zajištění bezbariérového příjezdu a odjezdu. Vozíky na zavazadla jsou k dispozici na parkovištích P4 a P6 a také na všech úrovních parkovišť. Na parkovištích jsou monitory s relevantními informacemi o aktuálních odjezdech a příjezdech. Parkoviště P107 se nachází asi 1,7 km od terminálu 1 a lze se k němu dostat za 20 minut chůze.

Zde si můžete prohlédnout kompletní možnosti párkování různých kvalitativních a cenových kategorií.

Historie letiště

Po sjednocení Německa a Berlína v roce 1990 využíval Západní Berlín letiště Tegel, zatímco pro Východní Berlín sloužilo letiště Schönefeld. S rostoucí leteckou dopravou a omezenými možnostmi rozšíření obou letišť bylo v roce 1996, po tříletém hledání vhodného místa, rozhodnuto o výstavbě nového hlavního letiště poblíž Schönefeldu. Pro tuto lokalitu hovořily zejména výhody existující dopravní infrastruktury, včetně připojení na S-Bahn, a blízkost k centru města. V roce 1999 proběhla soutěž o výběr firmy, která letiště postaví, a vítězem se stala společnost Hochtief. Kvůli právním sporům a žalobám však byl konečný výběr investora odložen na několik let později, a plány na výstavbu a provoz letiště soukromou společností byly v roce 2003 definitivně zrušeny.

Stavební práce byly zahájeny v roce 2006, přičemž obyvatelé dvou vesnic ležících na území budoucího letiště byli relokováni a finančně kompenzováni. Proti hluku z letiště protestovali také obyvatelé přilehlých oblastí Berlína, což vedlo k dalším soudním sporům a nakonec k dohodě o finanční kompenzaci za zhoršené životní podmínky, včetně instalace zvukotěsných oken, což zvýšilo náklady na výstavbu.

Výstavba hlavního terminálu začala v roce 2008, přičemž původní plán počítal s otevřením letiště v roce 2010. Nicméně, projekt se neustále prodlužoval. Letiště mělo sloužit 34 milionům cestujících ročně, čímž by se stalo třetím největším letištěm v Německu. Podle původních plánů měla být letiště Tegel a Schönefeld uzavřena po zahájení provozu nového Letiště Berlín Braniborsko.

V hlavní budově bylo identifikováno přes 30 000 technických nedostatků, zatímco po celém komplexu se jejich počet vyšplhal až na šedesát tisíc. Jedním z klíčových problémů byly průběžné změny ve stavebních plánech během výstavby. Hlavní technickou komplikací se stal systém protipožární ochrany, jehož nedostatky byly často zmiňovány. Podle dostupných údajů mělo docházet k odvádění kouře skrze podlahu, avšak ve skutečnosti byl systém pro odvod kouře umístěn v stropu hlavní haly a kouř měl být směrován do podzemí ventilací. Aby bylo možné letiště dokončit, vyžadovalo si to značné úpravy projektu, včetně přeinstalování kabelů a pokládky šesti tisíc nových kabelů. Tato nutnost přepracování projektu vedla k výraznému navýšení nákladů na výstavbu, přičemž odhadované výdaje státu Braniborska a města Berlína z původních 2,5 miliardy eur narostly do roku 2016 na 6,5 miliardy eur.

Plánované datum otevření letiště bylo stanoveno na 31. října 2020, přičemž první letadlo zde úspěšně přistálo 4. listopadu 2020.

Terminál 1 na letišti Berlín Brandenburg.

Kontaktní údaje společnosti – Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt

  • Telefonní číslo: +49 30 6091 6091 0
  • Emailová adresa: pressestelle@berlin-airport.de
  • Pracovní doba: Po-Ne (8:00-20:00)