Vstupte do světa, kde se minulost setkává s budoucností, a kde každodenní rutina nabírá nový význam – vítejte v fascinujícím prostředí městské hromadné dopravy v Pardubicích. Zdánlivě obyčejné autobusy a trolejbusy zde nesou na svých kolejích nejen cestující, ale i příběh bohaté historie tohoto malebného města. Pardubice, známé svou pohostinností a dynamickým duchem, nepřestávají inovovat a zdokonalovat svůj dopravní systém, aby vyhovovaly potřebám moderního života. Jak se tato rozmanitá síť tras vyvinula a jaký vliv má na život místních obyvatel? Pokud se chcete ponořit do světa pohybu, spojení a vývoje, pak pokračujte v čtení, neboť vás čeká poutavý pohled za kulisy městské hromadné dopravy v Pardubicích.
Obsah článku
- 1 Dopravní podnik města Pardubic a.s. (DPMP)
- 1.1 Městské autobusy v Pardubicích – Základní přehled
- 1.2 Námi doporučené a ověřené hotely v Pardubicích od 1 000 Kč na noc
- 1.3 Trolejbusy v Pardubicích – základní přehled
- 1.4 Tramvaje v Pardubicích jezdily do roku 1958
- 1.5 Mapa veřejné dopravy v Pardubicích – Detailní plánek pro rok 2023
- 1.6 Námi doporučené a ověřené hotely v Pardubicích od 1 000 Kč na noc
- 1.7 Jednotlivé typy jízdenek (jízdného) na MHD v Pardubicích
- 1.8 Jízdní řády MHD v Pardubicích – IDOS
- 1.9 Kde se ubytovat v Pardubicích
- 1.10 Jaké jsou možnosti vlakového spojení v Pardubicích?
- 1.11 Regionální autobusy v Pardubicích a jeho okolí
- 1.12 Námi doporučené a ověřené hotely v Pardubicích od 1 000 Kč na noc
Dopravní podnik města Pardubic a.s. (DPMP)
Dopravní podnik města Pardubic a.s. (DPMP) je akciová společnost, která provozuje městskou hromadnou dopravu v Pardubicích. Společnost existuje od roku 1950 a je plně vlastněná městem Pardubice. DPMP nabízí také mezinárodní a vnitrostátní autobusovou dopravu, reklamu, servis vozidel a další služby.
Městské autobusy v Pardubicích – Základní přehled
- Linka 8 vyjíždí ze stanice Dubina (centrum), tato linka patří mezi početnější linky co se týče zastávek na stanicích jako je např. Masarykovo náměstí nebo Albert HM a svou cestu končí opět na Dubině (centrum).
- Linka 10 vyjíždí ze stanice Ostřešany (točna) a přes zastávky např. Krematorium nebo Palackého končí svou cestu na Hlavním nádraží Pardubice.
- Linka 14 je poměrně dlouhá linka, začínající na Staré Čívice (Průmyslová zóna). Její cesta vede např. přes Letiště nebo Domov mládeže a končí na Polabiny (točna).
Pro cestování po Pardubicích je možné zakoupit různé druhy jízdenek, které platí pro všechny druhy dopravy (autobusy, trolejbusy, vlaky). Jízdenky lze koupit v prodejních střediscích DPMP, u řidičů nebo pomocí karty. Autobusová doprava v Pardubicích je pohodlným a cenově dostupným způsobem, jak se po městě pohybovat.
Trolejbusy v Pardubicích – základní přehled
Trolejbusová doprava v Pardubicích začala v roce 1952 a od té doby se rozšířila na několik linek1. V současnosti jezdí v Pardubicích moderní trolejbusy Škoda 24Tr Irisbus, Škoda 25Tr Irisbus a Škoda 26Tr Solaris.
Některé z významných trolejbusových linek:
- Linka 3 vyjíždí z Hlavního nádraží Pardubice, projíždí okolo Paláce Pardubice a jede až do Lázní Bohdaneč (točna). Patří mezi nejvytíženější Linky vůbec v ranní a odpoledních hodinách.
- Linka 1 vyjíždí z Mikulovic (Staňkova), jede např. přes Masarykovo náměstí, kde staví na třetí stanici a jede až na Slovany (točna).
- Linka 5 vyjíždí z Dukly (točna), jede a staví kupříkladu u Krajského Úřadu, nebo na stanici Židov a svou cestu končí na Dubině (centrum).
Tramvaje v Pardubicích jezdily do roku 1958
Tramvaje v Pardubicích byly jedním z prvních druhů veřejné dopravy v tomto městě. První tramvajová linka byla otevřena v roce 1908 a spojovala hlavní nádraží s centrem města. V následujících letech se tramvajová síť rozšiřovala a dosahovala i okrajových částí města. Tramvaje jezdily v Pardubicích až do roku 1958, kdy byly nahrazeny trolejbusy.
Pár historických faktů
- Tramvaje v Pardubicích jezdily na elektrický pohon a měly rozchod 1000 mm.
- Tramvajová síť se skládala z několika linek, které byly označovány písmeny nebo čísly. Například linka D jezdila z nádraží přes Veselku a Divadlo, linka 1 jezdila z nádraží přes centrum a Polabiny do Dubiny.
- Tramvaje byly různých typů a barev, například vozy Škoda 30T, Ringhoffer 21T nebo Tatra T31. Některé tramvaje byly dvou-vozové nebo tři-vozové soupravy.
- Tramvajový provoz byl ukončen v roce 1958 z důvodů zastaralosti vozidel, nedostatku náhradních dílů, úzkých ulic a konkurence trolejbusů. Poslední jízda tramvaje proběhla 31. srpna 1958.
Mapa veřejné dopravy v Pardubicích – Detailní plánek pro rok 2023
Námi doporučené a ověřené hotely v Pardubicích od 1 000 Kč na noc
Jednotlivé typy jízdenek (jízdného) na MHD v Pardubicích
Pardubický systém MHD je rozdělen na dvě zóny, Zónu I a Zónu II.
Platba z elektronické peněženky
nebo bezkontaktní platební kartou |
Papírové jízdenky
z předprodeje |
Hotovostní platba
u řidiče |
|
---|---|---|---|
Základní jízdné nad 3 zastávkové úseky – zóna I | 17 Kč | 22 Kč | 35 Kč |
Základní jízdné nad 3 zastávkové úseky – zóna I + II | 21 Kč | 25 Kč | 35 Kč |
Základní jízdné do 3 zastávkových úseků – zóna I | 10 Kč | 22 Kč | 35 Kč |
Základní jízdné do 3 zastávkových úseků – zóna I + II | 12 Kč | 25 Kč | 35 Kč |
Zlevněné jízdné nad 3 zastávkové úseky – zóna I | 12 Kč | 15 Kč | 30 Kč |
Zlevněné jízdné nad 3 zastávkové úseky – zóna I + II | 15 Kč | 18 Kč | 30 Kč |
Zlevněné jízdné do 3 zastávkových úseků – zóna I | 8 Kč | 15 Kč | 30 Kč |
Zlevněné jízdné do 3 zastávkových úseků – zóna I + II | 10 Kč | 18 Kč | 30 Kč |
Jízdné pro noční linky | 27 Kč | – | 35 Kč |
Příplatek k časové jízdence za jízdu z/do II. zóny | 7 Kč | – | 7 Kč |
Dovozné – spoluzavazadla a psi bez schránky – zóna I | 8 Kč | 15 Kč | 30 Kč |
Dovozné – spoluzavazadla a psi bez schránky – zóna I+II | 11 Kč | 18 Kč | 30 Kč |
Pokud v pracovní den cestující při odbavení pomocí karty uskuteční přestup do 45 minut od předešlého odbavení při započetí přepravy, je cestujícímu poskytnuta sleva na další jízdu v pracovní den ve výši 50 % ceny z příslušného jízdného a ve dnech pracovního volna, pracovního klidu a ve svátek ve výši 100% z příslušného jízdného.
Krátkodobé časové jízdenky (zóna I + II)
Papírové jízdenky z předprodeje | Hotovostní platba u řidiče | SMS jízdenkapozn. 1 | Úhrada aplikací Sejf | |
---|---|---|---|---|
45 minut v pracovní den pozn. 2 | – | – | 35 Kč | 32 Kč |
24 hodin od okamžiku nákupu | 55 Kč pozn.3 | – | 60 Kč | 55 Kč |
5 denní (kalendářní den) | 190 Kč pozn.4 | – | – | – |
Jednodenní (kalendářní den) pro historické linky | – | 30 Kč | – | – |
- Pozn. 1: Odeslání objednávky SMS jízdenky je pro cestujícího zpoplatněno dle tarifu operátora, kterého cestující používá.
- Pozn. 2: V sobotu, neděli a ve svátek je platnost 60 minut.
- Pozn. 3: K dostání pouze v jízdenkových automatech.
- Pozn. 4: K dostání pouze ve vybraných jízdenkových automatech. Přehled jízdenkových automatů naleznete zde. Informace o zakoupení SMS jízdenky naleznete zde a jízdenky v aplikaci SEJF naleznete zde.
Předplatné časové jízdenky nepřenosné
(nákup možný pouze na Pardubickou kartu)
Občanské | Občanské zlevněné | Studentské | Žákovské | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zóna I | Zóna I + II | Zóna I | Zóna I + II | Zóna I | Zóna I + II | Zóna I + II | |
7 denní | 135 Kč | 160 Kč | 80 Kč | 90 Kč | 70 Kč | 80 Kč | – |
14 denní | 265 Kč | 305 Kč | – | – | 140 Kč | 160 Kč | – |
30 denní | 520 Kč | 600 Kč | 320 Kč | 370 Kč | 265 Kč | 295 Kč | 150 Kč |
90 denní | 1 360 Kč | 1 570 Kč | 815 Kč | 935 Kč | 690 Kč | 770 Kč | – |
120 denní | – | – | – | – | 880 Kč | 970 Kč | – |
180 denní | 2 410 Kč | 2 780 Kč | – | – | 1 220 Kč | 1 350 Kč | – |
10 měsíční | – | – | – | – | 1 770 Kč | 1 970 Kč | – |
365 denní | 3 890 Kč | 4 400 Kč | 2 450 Kč | 2 750 Kč | 1 970 Kč | 2 090 Kč | 490 Kč |
Dovozné za přepravu bez schránky 30 denní | – | 230 Kč | – | – | – | – | – |
Předplatní časové jízdenky přenosné
(možnost nákupu pouze na nepersonalizovanou Pardubickou kartu)
Zóna I + II | |
---|---|
30 denní | 780 Kč |
Dovozné za přepravu psa bez schránky 30 denní | 230 Kč |
Jízdní řády MHD v Pardubicích – IDOS
Nejlepší způsob, jak vyhledat dopravní spojení městské hromadné dopravy v Pardubicích, je použití stránky IDOS – návod jak IDOS používat naleznete zde. Webové stránky a mobilní aplikace Dopravního podniku města Pardubice jsou nejdůležitějšími zdroji pro získání informací o městské hromadné dopravě.
Alternativně mohou cestující použít také Google Maps pro vyhledání optimální trasy a spojení pomocí městské dopravy.
Kde se ubytovat v Pardubicích
Na Pardubice vám bohatě postačí víkend, ale pokud si ho chcete užít opravdu v klidu, doporučujeme tam strávit prodloužený víkend (od pátku do neděle). Jelikož jsme Pardubice již několikrát navštívili, tak Vám můžeme s klidným srdcem doporučit následující ubytování na stránkách Booking.com.
Uvedené ceny ubytování jsou vždy za jednu noc pro 2 osoby:
- Levná varianta (do 1500 Kč na noc): Blatenský dvůr
- Zlatý střed (do 3000 Kč na noc): Penzion Na Netřebě
- Luxusní zážitek (snídaně a wellness nad 3000 Kč na noc): Golf & Spa Kunětická Hora
Jaké jsou možnosti vlakového spojení v Pardubicích?
Vlakové spojení z Pardubic do okolí je poměrně husté a rychlé, protože Pardubice leží na důležité železniční trati z Prahy do Ostravy a dále do Polska a Slovenska. Z Pardubic můžete jet vlakem do těchto okolních měst a obcí:
- Hradec Králové: cesta trvá 15–20 minut, vlaky jezdí každých 15–30 minut
- Chrudim: cesta trvá 10–15 minut, vlaky jezdí každých 15–30 minut
- Česká Třebová: cesta trvá 20–25 minut, vlaky jezdí každých 30–60 minut
- Choceň: cesta trvá 25–30 minut, vlaky jezdí každých 30–60 minut
- Holice: cesta trvá 25–30 minut, vlaky jezdí každých 30–60 minut
- Přelouč: cesta trvá 5–10 minut, vlaky jezdí každých 15–30 minut
- Nejvýznamnější trasy z Pardubic jsou ty, které vedou do Prahy, Ostravy, Brna nebo Olomouce. Na tyto trasy jezdí rychlíky a expresy s dobou jízdy od 50 minut do 2 hodin.
Pro vyhledání konkrétního spojení a koupi jízdenky můžete použít web Českých drah
Regionální autobusy v Pardubicích a jeho okolí
Regionální autobusy z Pardubic do okolí jezdí pravidelně a spojují město s dalšími obcemi a městy v Pardubickém kraji i v sousedních krajích. Z Pardubic můžete jet autobusem například do těchto míst:
Námi doporučené a ověřené hotely v Pardubicích od 1 000 Kč na noc
- Chrast: cesta trvá 30–40 minut, autobusy jezdí každých 30–60 minut
- Chlumec nad Cidlinou: cesta trvá 40–50 minut, autobusy jezdí každých 60–120 minut
- Jaroměř: cesta trvá 50–60 minut, autobusy jezdí každých 60–120 minut
- Lanškroun: cesta trvá 70–80 minut, autobusy jezdí každých 60–120 minut
- Litomyšl: cesta trvá 60–70 minut, autobusy jezdí každých 60–120 minut
- Svitavy: cesta trvá 50–60 minut, autobusy jezdí každých 60–120 minut
- Pokud chcete jet do vzdálenějších měst jako Praha, Brno nebo Ostrava, můžete využít služeb dálkových autobusů, které nabízí například společnost FlixBus.
Přečtěte si i náš speciál o hromadné dopravě v dalších krajských městech
Objevte fascinující svět městské hromadné dopravy v České republice! Naše série článků vás zavede do třinácti měst, od pulsující Prahy až po malebný Zlín. Prozkoumáme dopravní systémy Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové, Jihlavy, Karlových Varů, Liberce, Olomouce, Ostravy, Plzně, Ústí nad Labem a Zlína, abychom vám přinesli užitečné tipy, zajímavosti a novinky, které vám usnadní cestování po těchto městech.