Trasa B prochází centrem Prahy od jihozápadu a vede na severovýchod a její barva je žlutá. Na trase je 24 stanic a celková délka linky činí 25,7 km. Vlaková souprava jí ze stanice Zličín do stanice Černý most projede za 42 minut. Přepravní kapacita ve špičce atakuje hodnotu 21 00 osob za hodinu. Jedná se o nejdelší a zároveň nejmladší linku v celé síti pražského metra. Výstavba první části trasy B započala v roce 1979 a otevřena byla o 6 let později.
Seznam všech stanic na trase B
Název stanice | Bezbariérový přístup | Přestup na linku |
Zličín | ANO | |
Stodůlky | ANO | |
Luka | ANO | |
Lužiny | ANO | |
Hůrka | ANO | |
Nové Butovice | ANO | |
Jinonice | ||
Radlická | ||
Smíchovské nádraží | ANO | |
Anděl | ||
Karlovo náměstí | ||
Národní třída | ||
Můstek | A | |
Náměstí Republiky | ||
Florenc | C | |
Křižíkova | ||
Invalidovna | ||
Palmovka | ||
Českomoravská | ||
Vysočanská | ANO | |
Kolbenova | ANO | |
Hloubětín | ANO | |
Rajská zahrada | ANO | |
Černý Most | ANO |
Jízdní řady linky B naleznete – ZDE
Interiéry stanic
Většina stanic na trase je poměrně hluboko pod zemí. Stanice jsou převážně trojlodní a ražené. Obsahují masivní pilíře a široká nástupiště. Interiéry stanic jsou zdobeny a vypadají vskutku exkluzivně až tajemné. Je zde vidět, že architekti si při navrhování stanic důmyslně pohráli se světly.
Nejdůležitější stanice metra na trase B
- Florenc – přestupní stanice na trasu C, leží u autobusového nádraží Florenc a obchodního centra Florentinum
- Náměstí Republiky – leží u Obecního domu a obchodního centra Palladium
- Můstek – přestupní stanice na trasu A, leží pod Václavským náměstím a Jungmannovým náměstím
- Národní třída – leží u Národního divadla a obchodního centra Quadrio
- Karlovo náměstí – leží u Karlova náměstí a Novoměstské radnice
- Anděl – leží u obchodního centra Nový Smíchov a kulturního centra MeetFactory
Historie výstavby jednotlivých stanic
Úsek
|
Stanice
|
Počet
|
Datum otevření
|
Délka (km)
|
Zahájení výstavby
|
I.B
|
Smíchovské nádraží – Florenc
|
7
|
2. listopadu 1985
|
4,9
|
1979
|
II.B
|
Florenc – Českomoravská
|
4
|
22. listopadu 1990
|
4,4
|
1986
|
III.B
|
Smíchovské nádraží – Nové Butovice
|
3
|
26. října 1988
|
4,9
|
1984
|
IV.B
|
Českomoravská – Černý Most
|
5
|
8. listopadu 1998*
|
6,3
|
1991
|
V.B
|
Nové Butovice – Zličín
|
5
|
11. listopadu 1994
|
5,1
|
1988
|
Zajímavosti o jednotlivých stanicích
- Zličín (B):
- Otevřena v roce 1994, Zličín slouží jako západní konečná stanice na lince B.
- Stodůlky (B):
- Stodůlky byly otevřeny v roce 1998, a jsou jednou z mladších stanic na lince B.
- Stanice je v blízkosti panelových sídlišť a komerčních center.
- Luka (B):
- Otevřena v roce 1994, Luka slouží obyvatelům stejnojmenného sídliště a okolních oblastí.
- Lužiny (B):
- Lužiny byly otevřeny v roce 1998, a jsou další ze stanic v západní části metropolitní oblasti Prahy.
- Hůrka (B):
- Hůrka je jednou z hlouběji položených stanic, otevřených v roce 1998.
- Náměstí Republiky (B):
- Tato stanice byla otevřena v roce 1985 a slouží jako přestupní uzel mezi linkou B a A.
- Můstek (B):
- Můstek je opět přestupní stanice, která spojuje linku B s linkou A. Otevřena byla v roce 1985.
- Národní třída (B):
- Národní třída, otevřená v roce 1985, je pojmenována po slavné pražské třídě.
- Karlovo náměstí (B):
- Otevřena v roce 1985, Karlovo náměstí leží nedaleko historického centra Prahy a je pojmenována po císaři Karlu IV.
- Anděl (B):
- Anděl je důležitou stanicí v centru Prahy s obchodními a kulturními možnostmi. Otevřena byla v roce 1985.
Plánuje se rozšíření žluté linky o další stanice?
V současné době probíhají přípravy na rozšiřování pražského metra, konkrétně žluté linky B, směrem na západ i východ. Projekty zahrnují několik klíčových změn a rozšíření:
- Rozvoj směrem k Západnímu Městu: Původní plány z 80. let, které předpokládaly rozvoj ve směru od Stodůlek k Horkám a byly zaměřeny na podporu nových panelových sídlišť, se transformovaly. V současnosti se počítá s novou větví metra vedoucí k oblasti Západního Města, což má podpořit rozvoj tohoto nového obytného celku. Tato odbočka by měla zahrnovat novou stanici s názvem Západní Město a využít existující infrastrukturu za stanicí Stodůlky.
- Prodloužení k Depo Zličín: Plány na rozšíření směrem do stanice Depo Zličín zahrnují výstavbu nového parkovacího domu a modernizaci samotného depa. Tyto kroky by měly umožnit efektivnější využití metra, včetně testování nových autonomních souprav. Očekává se, že tyto projekty zahájí v roce 2024 a představují investici ve výši 1,4 miliardy korun.
- Plány na východní expanzi: Existuje zájem o rozšíření linky B dále na východ, a to jak směrem do Horních Počernic, tak možná dále na jihovýchod do oblastí jako Svépravice nebo Úvaly. Tyto plány by znamenaly významné rozšíření dosahu metra a zlepšení dostupnosti pro obyvatele v těchto oblastech.
Žlutá linka B, která je nejmladší a současně nejdelší linkou v síti pražského metra, tak čelí plánům na rozšíření, které by mělo přinést lepší pokrytí a služby pro obyvatele Prahy a jejího okolí. Tyto kroky jsou klíčové pro podporu urbanistického rozvoje a zlepšení infrastruktury hlavního města. Detaily a časový harmonogram těchto projektů budou záviset na řadě faktorů, včetně schválení relevantními orgány a dostupnosti financování.