Zelenou linkou pražského metra je linka A. Táhne se ze severozápadu na východ napříč Prahou. Po letošním rozšíření má linka již 17 stanic a celkově měří přes 17 km. Ze stanice Nemocnice Motol do Depo Hostivař se dostanete za 30 minut. Ve špičce přepravní kapacita dosahuje hodnot cca 20 320 osob za hodinu.
Jízdní řád linky A
Čtvrtek (min) | Pátek (min) | Sobota (min) | Neděle(min) | |
5 – 6:30 | 3 – 10 | 3 – 10 | 10 | 10 |
6:30 – 8:30 | 2 – 3 | 2 – 3 | 7,5 – 10 | 10 |
8:30 – 9:45 | 3 – 5 | 3 – 5 | 7,5 | 10 |
9:45 – 13:30 | 5 | 5 | 7,5 | 7,5 – 10 |
13:30 – 15:30 | 4 – 5 | 4 – 5 | 7,5 | 7,5 |
15:30 – 17:30 | 3 – 4 | 4 – 5 | 7,5 | 7,5 |
17:30 – 19:00 | 4 – 5 | 5 – 6 | 7,5 | 7,5 |
19:00 – 20:00 | 6 -10 | 7 – 10 | 7,5 – 10 | 7,5 -10 |
20:00 – 24:00 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Jízdní řády jednotlivých stanice naleznete – zde
Plánek
Stanice na trase A
Název stanice | Bezbariérový přístup | Přestup na linku |
Nemocnice Motol | ANO | |
Petřiny | ANO | |
Nádraží Veleslavín | ANO | |
Bořislavka | ANO | |
Dejvická | ANO | |
Hradčanská | ||
Malostranská | ||
Staroměstská | ||
Můstek | B | |
Muzeum | ANO | C |
Náměstí Míru | ||
Jiřího z Poděbrad | ||
Flora | ||
Želivského | ||
Strašnická | ANO | |
Skalka | ANO | |
Depo Hostivař | ANO |
Základní informace o lince A
Stavba linky A byla zahájena v roce 1973. Otevřena byla o 5 let později. Trasa ale nebyla tak dlouhá jako dnes. Úsek který tvořila vedl pouze od stanice Dejvická a končil na Náměstí Míru.
Nebyla dokončena ještě ani první etapa a v již v roce 1976 se začalo se stavbou druhého úseku, který měl vedl od Náměstí Míru až na Želivského. Na východ byla trasa prodloužena ještě dvakrát v současné době trasa A končí ve stanici Depo Hostivař.
Trasa se ale rozšiřovala i na severozápad. Naposled se tak stalo letos a šlo o prodloužení ze stanice Dejvická až do prozatímní konečné stanice Nemocnice Motol. Vznikly tak nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
Architektura stanic
Většina stanice na lince A je položena poměrně ve velké hloubce. Z tohoto důvodu je většina stanic trojlodních, ražených a pilířových. Stanice mají převážně jeden vstup/výstup.
Co se týče samotných interiéru jednotlivých stanic, tak ty jsou vyvedeny opravdu exkluzivně. Je to způsobeno především kvalitní prací se světelnými zdroji a výběrem samotných materiálů, které jsou ve stanici použity. Interiéry některých stanic jsou ozvláštněny o historické prvky města Prahy. Například stanice Malostranská je spojena se starou zahradou a stanice Můstek má ve svém vestibulu můstek ze středověku.
Základní barvou linky A je zlatá champagne. Obklady jsou poskládané z kulatých výlisků z eloxovaného hliníku. Na každé stanici je ve prostředku stěny za nástupištěm barevný pruh tvořený ze tří odstínů jedné barvy, která je pro stanici unikátní. Kromě hliníku je ve stanici použit mramor nebo žula.
Budoucnost trasy A? Rozšíření východní části
K prodloužení trasy došlo poměrně nedávno. Minulý rok byla prodloužena na západ a byly otevřeny 4 nové stanice. Další plánované rozšíření je směrem na východ. Ve stanici Strašnická by mělo dojít k oddělení a vznikla by tak větev A2. Nové by byly vystavěné tyto stanice: Nádraží Strašnice, Zahradní Město, Na Groši a Nádraží Hostivař. Ve stanici Nádraží Hostivař měla být dlouhodobě tato větev ukončena.